23 Oct 2013

Memoir 44 - Eastern Front


Cutia extensiei

Memoir 44 mi-a plăcut de la prima partidă încercată la Gamesstop. Cumva nu ești niciodată prea bătrân pentru jocuri cu soldăței. Nu știam prea bine regulile, bâjbâiam prin manual sau întrebam ce trebuie făcut, îmi dau seama că am ratat destul din subtilitățile și tacticile jocului, dar ne-am distrat. Așa că m-am bucurat când l-am primit, l-am jucat de fiecare dată când am găsit un oponent disponibil (sau, în lipsă, una din multele mele personalități) și a venit pasul firesc pentru un boardgame. În acest caz un wargame. Cu miniaturi. Prima extensie. Ca multe alte titluri Days of Wonder (un producător deloc lipsit de importanță în această lume cu hărți, cărți, jetoane, miniaturi, eroi și reguli complicate) Memoir 44 are o serie interminabilă de suplimente - armate, hărți, scenarii, miniaturi, inclusiv o geantă specială pentru cărarea întregii colecții.  Paradisul pentru pasionații de strategii militare, dar transpuse în mecanici simple, ușor de învățat, chiar dacă șansa joacă un rol important. Aveam de ales între cele trei armate disponibile până acum. Și am ales... Mama Rusie.



Ce găsești înăuntru


Eastern Front a fost prima extensie-armată publicată pentru seria Memoir 44, în 2005, și introducea forțele rusești, mai multe scenarii noi, hexagoane și reguli special concepute pentru Rusia, terenuri, obstacole, etc. Și ceea ce aștepta toată lumea - un set nou de miniaturi. E adevărat că pentru un plus de autenticitate ai nevoie de harta de iarnă, o altă extensie, dar se poate juca perfect și în lipsă. E mai mult o chestiune estetică. O extensie mică, vine într-o cutie pe jumătate cât cea originală, dintr-un carton neplăcut de subțire (stranie economie) dar promițător de grea. Înăuntru se găsesc două broșuri cu scenarii și instrucțiuni (engleză și franceză) și două inserturi din plastic, gen cutiuțe, cu unitățile și restul elementelor noi. Nimic mai mult, nimic mai puțin. Dar m-am bucurat ca un țânc atunci când am desfăcut prima oară cutia. Cred că sunt unul dintre puținii care așteptau cu nerăbdare rușii...

Soldăței, tancuri și comisarul politic

Numărul de miniaturi noi este generos. Aferim, Days of Wonder. 42 de soldați sovietici, 24 de tancuri, 6 piese de artilerie. De un cafeniu închis, parcă dintr-un plastic mai solid decât seturile originale cu Axa și Aliații, cel puțin tancurile (T-34, pentru perfecționiști) par mult mai solide, mai masive.  Arată foarte bine, și abia aștept să adaug forțele japoneze și britanicii. Când o fi. Foarte bine lucrate, cu o atenție la detalii admirabilă și care cred că ar ieși mai bine în evidență dacă aș avea răbdare și pricepere să le pictez. Am văzut pe boardgamesgeek adevărate capodopere miniaturiale. Deja apare problema depozitării, pentru că inserturile originale de plastic sunt destul de fragile și nu le garantez viață prea lungă. 

Kremlinul veghează în permanență
Eastern Front introduce hexagoane pentru teren noi - tranșee, oraș în ruine, sat rusesc, mlaștină, râu înghețat, etc - câteva tokene (medalii, fortificații, marcaje pentru terenurile minate și unități speciale) și două reguli noi, care schimbă radical jocul - Comisarul Politic și ”blitz”. Comisarul politic, reprezentat de un jeton asemănător celor de poker, este și cea mai interesantă nouă regulă, utilizată exclusiv de armata sovietică. Din cauza neîncrederii Kremlinului în capacitățile tale de comandant - obsesia trădării pare să nu aibă moarte - după ce primești cărțile de comandă trebuie să alegi una și să o pui cu fața în jos, sub Comisar, fiind obligat să o joci tura următoare. Și tot așa, de fiecare dată când își vine rândul, ceea ce te obligă să schimbi radical strategia de joc, mai ales dacă erai obișnuit deja cu stilul jocului de bază. Comisarul trebuie să verifice înainte de fiecare tură ce ai de gând să faci, o idee inspirată și ținând cont de mecanica universului Memoir suficient de autentică istoric. Nu este un handicap major, are și una sau două excepții, dar este o modificare radicală. Regulile ”blitz” apar în câteva dintre scenarii și oferă Axei un avantaj destul de important, în special la nivelul tancurilor, fără însă a face invincibilă. 


Tranșeele blochează artileria și împiedică blindatele să atace, râurile înghețate se pot transforma în capcane mortale pentru unități, câmpurile minate sunt apărarea perfectă pentru ruși, orașele ruinate dau un plus de apărare, etc. Sunt introduse și noi unități (din păcate reprezentate de jetoane și nu de miniaturi) cea mai importantă fiind lunetistul, foarte greu de ucis și cu o rază de acțiune terifiantă, dar sunt utile și cavaleria sau trupele finlandeze. Iar când joci cu Axa și vezi în fața ta o unitate de tancuri sovietice de elită (patru miniaturi în loc de trei) s-ar putea să ai o zi proastă. Foarte proastă. 

Frontul de Est

Chiar și în lipsa hărții de iarnă cele șase scenarii disponibile fără alte extensii (pentru celelalte două ai nevoie de alte suplimente) sunt fascinante, cu multe unități, dificile pentru ambele armate, punând excelent în valoare noile reguli, terenuri și unitățile speciale, și au fost partide în care norocul îndelung blamat de puriști a avut un rol modest, iar acela dintre noi care a știut ce și cum să facă a câștigat relativ ușor. Se merge pe desfășurări de numeroase trupe, aproape toate miniaturile disponibile, așa că o partidă cu Eastern Front poate să dureze sensibil mai mult decât scenariile originale. Mai ales că ai nevoie chiar și de 10 medalii câștigate pentru anumite lupte, ceea ce orice jucător de Memoir știe că nu e tocmai ușor. E dificil să obții cinci, darmite dublu. Dar merită. O extensie bine gândită, la un preț modic pentru ce și cât oferă. Urmează japonezii...


0 comments:

Post a Comment

Share This