Intre cei patru frati relatiile sunt neobisnuite, la fel ca intreaga familie. Daca Tom, cel mic, isi va dori nu peste mult timp sa redevina bebelus si apoi fetita, Jack, Julie si Sue sunt legati de tensiunea unui dorit si nerostit incest, o tensiune erotica adolescentina palpabila, prezentata insa de McEwan cu un firesc inimitabil. Nimic murdar, bolnav, totul are inocenta unui mini-trib primitiv, dincolo de civilizatie si norme, tabuuri si interdictii. Claustrati in casa, limitand pe cat posibil iesirile in afara spatiului sigur, cei patru – exceptand-o pe mama pe moarte – cei patru frati sunt in afara lumii reale. Poate ca astfel de lucruri s-ar intampla si intr-o familie existenta, o familie comuna, de ce nu, dar la McEwan pare ca numai asa ar fi putut sa se intample. Altfel, in lumea adevarata, ar fi fost un subiect gras pentru massmedia.
Jack, onanistul murdar obsedat de Julie, care ar fi trebuit sa devina barbatul casei, dar prefera sa zaca si sa viseze ; Julie, frumoasa adolescenta care va prelua fraiele casei si care va aduce si outsider-ul, strainul, ruptura ; Sue, micuta Sue, care vrea sa uite de jocul de-a doctorii si se simte tot mai straina ; Tom, cel care regreseaza spre viata de bebelus si isi doreste mai mult ca orice sa fie fetita. Iar dupa moartea previzibila a mamei, cadavru inca vorbitor in ultimele zile, cei patru sunt nevoiti sa gaseasca o solutie salvatoare pentru a mentine acelasi status quo. Daca “ceilalti” ar afla, fratii ar fi despartiti, casa distrusa, stilul vechi de viata ar lua sfarsit. Si cum nici unul nu-si doreste asa ceva, se gaseste o solutie, iar cimentul ramas de la ultimul proiect al tatalui, de la gradina de ciment, va gasi o utilizare insolita. Un sarcofag din ciment, ascuns in pivnita casei, unde mama devenita secret si povara este ascunsa. Si singurele dovezi raman mirosul dulceag, tot mai persistent de la o zi la alta, absenta parintilor si secretul care ii uneste pe cei patru mai mult ca inainte. Pana cand printr-o fisura sociala in familia atipica apare un strain.
Gradina de ciment este construita intr-un stil surprinzator de minimalist si alert, dar tesatura narativa ramane densa, cu personaje conturate din cateva tuse si detalii groase, principiale, credibile intr-un spatiu mcewian. Este o poveste ce amesteca fascinatia sexuala adolescentina, secretul, incestul, moarte si descompunerea intr-un tot poate socant, poate revoltator, cu siguranta original. Cu un final-ruptura si una dintre cele mai frumoase si scurte, aproape telegrafice, scena erotica descoperita pana acum.
Sunt autori care parca au dat ce aveau mai bun cu o carte sau cu o povestire. Uneori chiar cu prima. Dupa care, desi deveniti scriitori arhicunoscuti si de succes, cu milioane de exemplare vandute si toata polologhia mediatica de rigoare, nu au mai regasit acel suflu narativ, acele imagini originale, acea forta de animal a scrisului. Ceva, odata cu succesul, s-a schimbat ireparabil. Nu au devenit neaparat slabi, dimpotriva, dar nu au mai pastrat intensitatea. Tournier mi se pare un astfel de caz. Grass la fel. Ian McEwan ar fi un al treilea. Nici una dintre cartile sale – din cele traduse la noi – nu mi-a mai placut la fel de mult. Iar Ispasire a fost, pentru mine, ilizibila.
12 comments:
Ai mare dreptate cu valoarea primelor carti scrise de unii autori. Cu toate ca Ispasire este un roman avand constructia si amploarea unui opere clasice, nu are impactul si stranietatea Gradinii de ciment.
Aceasta a fost senzatia mea de ceva timp. Nu-i vorba, sunt buni, sunt uriasi, dar au pierdut ceva aproape nedefinit. Si cred ca ar mai fi in afara celor mentionati.
Nu am putut citi Ispasire pana la capat. Poate si unde ma asteptam de la McEwan la cu totul altceva. Poate este o carte exceptionala, dar nu si pentru mine.
Dar Amsterdam cum ti-a placut?
Mi-a placut, nu zic nu, dar totusi nu la fel de mult. Si Cainii negri mi-a placut, si Mangaieri straine sau Durabila iubire. Totusi nu mai e la fel. Prea scriitor in sensul profesional, poate.
mda, adevarul e ca Gradina, care a fost si prima mea lectura din McEwan, m-a pus intr-o oarecare dificultate fata de restul, Amsterdam am citit sub aceasta senzatie, ''ca nu e la fel'', Durabila am lecturat-o in fuga, Ispasire la fel...cautam un ton pierdut
Eu am inceput sa citesc McEwan cu The Cement Garden si pana acuma a ramas preferata mea. Atonement e the second favourite. Restul mi s-au parut so-so, nu tocmai memorabile. Mai trebuie sa citesc vreo trei de el, dintre care Black Dogs, de la care am asteptari destul de mari.
Delaskela : asa cred si eu.
Meropi : uite ca mie Atonement nu mi-a placut, sorry. Cainii negri cred ca mi-a scapat, sau nu-mi aduc nimic aminte de ea.
Da, am citit-o; o carte care m-a tulburat, as putea spune...
Putin spus, e o carte mica, dar geniala. Si pe mine m-a impresionat de la prima citire.
O carte şocantă, aşa cum subliniam pe blogul meu, cu copii, dar nu pentru copii. Totuşi, valoarea sa literară nu trebuie desconsiderată din pricina subiectului sau acţiunilor unor personaje. Este, aşa cum ai spus tu, o mică bijuterie!
Nici un alt titlu de la McEwan nu mi-a mai placut atat de mult, cel putin din cele citite. Nu stiu, poate s-a epuizat ca scriitor la prima bijuterie :) Pe urma nu a mai regasit aceeasi stralucire.
Trebuie să mărturisesc că sunt novice în McEwan-ism, acesta fiind singurul roman parcurs până acum. Promit că când (cacofonie voită) mai fac rost de bani, o să mai îmi procur câte ceva de la Ian
Post a Comment