Eroul principal din Jeg este politistul Bruce Robertson. Din
In Trainspotting eroii macar puteau sa dea vina pe heroina. Heroina era raul. Bruce nu are, pana spre finalul cartii, nici macar o scuza. Welsh ofera abia in ultima parte o explicatie pentru dementa in care se scalda Bruce Robertson. Cat de viabila este…e discutabil. Este poate cea mai slaba parte a cartii, pentru ca deja personajul pare sa-si piarda din dezgustatoarea anti-carisma de pana atunci. In locul unui erou negativ prin excelenta, se dezvaluie un om slab, cu traume si deceptii pe care nu a reusit sa le depaseasca si care l-au adus la stadiul actual. Dezamagitor. Patrick Bateman, un erou cu care Robertson are destule in comun, nu are nevoie de astfel de explicatii si justificari, este raul pur, este produsul unei lumi in declin, poate produsul reprezentativ.
Dar in interiorul lui Bruce – la propriu – se ascunde un parazit, de fapt un cuplu de paraziti, doua tenii care se distreaza in matele politistului anti-erou, care isi traiesc viata de viermi gigant indragostiti. Sunt, fireste, scarbosi, trebuie ucisi, masacrati, eliminati. Si totusi, exista si, in felul lor, traiesc. Adesea se dovedesc mai umani decat gazda lor. Mai mult, au sentimente, constiinta si chiar vorbesc. Vorbesc atat de tare incat se suprapun peste gandurile lui Bruce, il controleaza ca niste sumbri aliens, iar gaselnita tipografica gasita este ingenioasa : de fiecare data textul teniilor se suprapune fizic peste cel al politistului. Doua texte suprapuse, sendvis de litere, din care ceea ce simte-gandeste-spune-traieste Bruce ramane doar fragmentar si ininteligibil, pe margini. Nu stiu cine a avut ideea, initial arata foarte ciudata in pagina, zici ca e eroare de paginare, dar transmite mai mult decat o descriere livresca. Un simplu artificiu inspirat. Teniile sunt adevaratul stapan. Ca in Moartea lui Ivan Ilici, in Bruce se ascunde boala, dusmanul, intunericul, ceea ce il face sa sufere si ar putea sa-l ucida. Simbolismul – inutil a-l mai discuta. Si citesti de fapt doua povesti intrepatrunse, ajungand sa tii partea teniilor din acest butoi de jeg.
Bruce Robertson este un personaj pe care nu il poti indragi sau admira, este un gunoi, o existenta malefica, scarboasa si corupta, o fiinta care nu ar trebui sa existe decat in literatura. Daca nu ar exista multiplicat in realitate, adesea chiar mai rau decat in fictiune. Milioanele de Bruce, cu sau fara tenii, macinati de un evantai seducator de boli reale si imaginare, concentrati intr-un singur personaj. Urmarindu-l in existenta sa lugubra, de la o zi la alta, iti doresti sa sufere cat mai mult, sa se prabuseasca, te bucuri la fiecare dovada ca sfarsitul este aproape. Iti urasti personajul principal. Welsh te pacaleste si te face sa il detesti sufocant de tare. Ceea ce e totusi mai greu decat sa iubesti sau macar sa placi un personaj.
Stilistic, romanul este un superb exemplu de nebunie argotica. Excelent tradus, redand inspirat expresiile si dialectul folosit de Robertson. Senzatia de veridic, de reportaj, de inregistrare. Limbaj de cartier, dar in varianta
7 comments:
Mi-am trecut pe lista.
Sunt convins ca iti va placea. E o carte excelenta, aproape de Trainspotting.
stilistic, e fara cusur.
+atatea inventii, de la supraeul-tenie al heroului pana la incapacitatea acestuia de a folosi masina de spalat (de unde toate problemele cu eczema si toalele imputite)
si pe mine m-a deranjat tentativa de a explica schizofrenia prin traumele suferite in copilarie- poate, totusi, e pusa la shto, ca si moartea primei (si unicei) prietene.
mulliganoglu : asa este, e un triumf stilistic. Si traducerea mi se pare grozava. Ma bucur sa vad ca nu sunt singurul caruia i s-a parut falsa explicatia de final, chiar daca era tongue-in-cheek. O carte exceptionala, ce mai.
Si mie mi-a placut destul de mult, mai ales giumbuslucul ala cu tenia. Totusi e singura carte de Welsh pe care am citit-o (numai) in traducere si m-a cam enervat pe alocuri (abuzeaza de expresia "ca curu" daca imi aduc bine aminte).
Welsh are tendinta de a da explicatii psihologice simple ca sa-si incheie constructia personajelor. Si in Marabou Stork Nightmares face la fel, dar ceva mai inchegat (pentru mine a doua in topul preferintelor dupa Trainspotting, sper sa o traduca la un moment dat).
Meropi, am retinut recomandarea ta si m-ai facut curios. Ma bucur ca, in ciuda rezervelor, ti-a placut, e o carte grozava.
Si filmul e exceptional, ti-l recomand.
Post a Comment