18 Mar 2009

Fernando Botero (1932 – )

Artist columbian, originar din Medelin, incepe sa deseneze si sa picteze din copilariei, initial marcat de luptele de tauri, unul dintre subiectele sale favorite. Pasionat de avangarda si experiment, marcat de timpuriu de arta naiva si suprarealism. Se muta la Bogota in 1951. Prima expozitie personala la doar 19 ani, cu deosebit succes. Este inca din primii ani unul dintre cei mai bine vanduti artisti columbieni, reprezentant al noului val postbelic.
A studiat la Madrid si Florenta, admirator al lui Velasquez, Goya si al marilor maestri renascentisti. Pictor, sculptor, istoric de arta, eseist, celebru pentru stilul sau profund personal : figuri in stil naiv, obeze, rotunde, de o surprinzatoare inocenta. Realizeaza in general portrete, dar si naturi moarte sau peisaje, sculpturi in acelasi stil aproape caricatural, exagerat, umflat. S-a stabilit in New York in anii ’60. Este in prezent un artist de succes, controversat si adulat, foarte bine platit, cu o cota invidiabila pe piata de arta. Si de o originalitate care te face sa il adori sau sa il detesti.
Creatiile lui Fernando Botero par desprinse dintr-un vis naiv al unui geniu nebun, amintindu-mi pe alocuri de alt artist preferat, Mark Ryden. O lume fantastica, absurda dupa normele obisnuite, ironica si ironizata, dincolo de limitele esteticului clasic, dar o lume superba, frumoasa, inocenta, o lume in afara umanitatii si Creatiei. In egala masura personajele sale au ceva fotografic, de instantaneu umoristic, de parodie. De la oameni obisnuiti la personalitati, de la compozitii celebre la scene cotidiene sau fantastice, Botero a incercat cam totul. Omuletii lui obezi, diformi, vazuti de unii critici drept grotesti si ridicoli, au o frumusete induiosatoare sau, adesea, o tristete sau o falsitate apasatoare. Portrete marca Botero pot fi evocari, reprezentari, nostalgii, erotice, critici, atacuri, acuze, declaratii de iubire, manifeste estetice, poezii vizuale, fragmente de vis sau cosmar burlesc. Omuletii construiti din sfere si straturi de sunculita. Si seducatoare dar diforme nuduri.
Paradoxal sau nu, Botero este si unul dintre cei mai mari fani ai pictorului Botero. Atat de mare, incat adesea ajunge sa isi cumpere sau rascumpere propriile lucrari. Asa ca tot el are probabil cea mai mare colectie Botero din lume. Eu m-as multumi cu o singura lucrare. Macar atat.
Galerii online : aici, aici si aici
Loving Couple
Gardening Club (1997)
Dancing (2002)
Monalisa (1977)
The General and His Family (1977)
Crucifixion (1991)
Mademoiselle Riviere (1979)
Banistas (2000)

Surse imagini : boteroinvenice.com ; lablaa.org ; museumsyndicate.com ; studioesseci.com ; the-athenaeum.org

16 comments:

feeria said...

Interesant! Pe coperta uneia dintre cartile din colectia Bonton a Nemirei sunt absolut sigura ca a fost reprodusa o opera a lui Botero. Desi nu am cartea, cand am vazut-o in librarie mi-a atras privirea imediat.

Descrierea pe care le-ai facut-o si insesi imaginile imi amintesc de niste oameni care sufera de down, pentru ca ei au aceasta infatisare greoaie, stangace, cu trupul disproportionat, dar atat de inocenti si afectuosi. Compenseaza lentoarea mentala printr-un atasament extraordinar fata de ceilalti.

Cinabru said...

Nu m-am gandit la aceasta interpretare, dar cred ca ai dreptate. O lume Down. Cartea de la Nemira n-am identificat-o inca, dar sper sa iau curand un album Botero de la Tamada. Nu prea sunt in forma cu banii. Mai ales ca masoneria a scumpit si tutunurile ca toti dracii :) 41 de lei un Skandinavik Vanilla. :(

feeria said...

Am vazut ca Tamada are niste carti de arta superbe... dar eu nu ma pot atinge de ele. Nu, nu. Ultima achizitie, si aia o colectie de picturi, a fost la Gaudeamus, cand au facut cei de la Aquilla o reducere frumusica. In rest, ma multumesc cu Google Images...

Ha, deci m-am imbolnavit la timp incat sa ma las de fumat. :)) Acum sincer, nu sta putin fumul in gat cand te gandesti ca un pachet de tigari costa cat o carte de la Cotidianul sau e mai scump decat o oferta de la Polirom? :(

feeria said...

http://www.nemira.ro/bonton/enciclopedia-lucrurilor-care-ma-sacaie-zilnic-mic-tratat---949

O pisica down. Cred ca e tot Botero, nu?

Cinabru said...

Au, dar si mie mi-e cam greu sa le iau. Am luat un Gil Elvgren de la ei la un moment dat, superb, chiar o sa scriu si despre el. Imi cam sta, dar ce sa fac, o pipa e ca nevasta - o iubesti, are gust bun, aroma placuta, te completeaza si nu o mai poti parasi. Tigarile, oricat de bune, sunt ca "profesionistele" din ziare. Imi sta, dar ce sa facem, sunt doar o suma de vicii.

Da, Botero este, chiar gasisem lucrarea pe undeva.

Saptamana viitoare cred ca o sa pun unul dintre preferatii mei, socant de bun.

feeria said...

Pipa nu stiu cum e, dar mi-ar fi placut sa mai existe acele tigari medicinale, din plante tamaduitoare. :D Asa imbinam tratamentul cu viciul, si nu trebuia sa renunt la nici unul.

Cam mult de asteptat pana saptamana viitoare. Nu ai mai pus muzica.

Cinabru said...

Pipa e...altfel. Tigarile medicinale au fost cumplite, imi dadeau stari de voma. Ma simteam gravid. Daca ar fi timp, as pune mai multe, dar si cu jobul si copii si toate, cam greu deja. Nici de citit nu prea mai apuc. Vineri pregatesc o surpriza pentru cei care au inceput sa ma citeasca mai tarziu.

feeria said...

Ok, mi-ai distrus un mit cu tigarile medicinale! :))

Dap, greu, dar si frumos! Eu sunt in faza de "nevastuica nelinistita": m-as uita la 4 filme, as citi 3 carti, as si calatori- dac-as avea cum-, as sta si brambura prin cafenele in oras, si toate in acelasi timp. Prea mult timp- strica. :D

Tomata cu scufita said...

Vaaaai cat de tare e "Dancing". Asa colorat si vesel.
Eu nu stiam de pictorul asta (bine, nici nu ma prea dau in vant dupa pictura). Multumim de prezentare. :)

Cinabru said...

Feeria : myth-buster curat, conita. Eu as prefera sa stau si dorm un pic, dar pana la pensie nu sunt sanse. De iesit nu prea ies, dar uite ca nu mai gasesc timp nici pentru restul.

Tomata : ma bucur ca iti place. Tocmai pe ideea asta vreau sa insist, pictori putin cunoscuti, dar buni. Sa ne bucuram si de asa ceva, ca se simte nevoia. Dar nu stiu daca iti va placea alegerea de miercurea viitoare.

tyler durden said...

Io te credeam un tip inteligent care iubesti arta adevarata nu toate tampeniile. Hai ma ce naiba, esti bantuit de criza, si nu cred ca e aia financiara

Cinabru said...

ORGANIZATOR ZBB : nici o problema, multumesc pentru mesaj. Nu particip niciodata la concursuri sau altfel de evenimente de gen, ceea ce nu ma impiedica sa va urez mult succes. Nu socializez, dar va felicit pentru initiativa.

Tyler Durden : bre, cu arta asta e dificil de spus. Botero imi place mult, altora (fascisti ca tine) nu le place. De gustibus...

Pobby said...

Crucifixion- geniala! Suntem intr-un timp al obezitatii (luati termenul in toate sensurile posibile), avem un Isus pe masura.
Cea mai corecta dpdv politic imagine a lui Isus pe care am vazut-o!
Geniala! Te astepti sa-i scape hamburgerul din mana!

Cinabru said...

Pobby : hehe, si mie mi-a placut si am gasit-o emblematica. Sau sa dea o spargere la KFC. Lasatii puisorii sa vina la mine, gen.

arthur suciu said...

ce tare e asta!. nu stiam nimic despre el.

Cinabru said...

Arthur Suciu : mi-a placut de prima data cand am vazut o lucrare de-a lui, asa ca am cautat sa aflu mai multe. Sper sa-mi iau si un minialbum Taschen cat de curand.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...