15 Jan 2012

Elder Sign

Ca jucător ocazional de boardgames sunt încă în faza neofitului. Joc atunci când am ocazia câte unul sau două, de regulă în weekend. Am un prieten pasionat care mă ţine la curent şi îşi cumpără câte un joc nou. Mai citesc, mai mult din curiozitate, ce se mai întâmplă pe BoardGameGeek. Încă nu am ajuns la capitolul doi, când îmi cumpăr primul meu boardgame. Dar după câteva partide de Elder Sign s-ar putea să ajung acolo cu paşi repezi. 

Elder Sign este o variantă simplificată de Arkham Horror, cel mai cunoscut boardgame bazat pe universul lovecraftian, ajuns acum la a nu ştiu câta extensie. Nu l-am jucat încă, sper să am ocazia la un moment dat, dar din câte am citit e uriaş, din toate punctele de vedere. Elder Sign este un joc cooperativ bazat tot pe Cthulhu Mythos, şi foarte pe scurt e o aventură Lovecraft cu zaruri, pentru 1-8 jucători (primul boardgame încercat pe care îl poţi juca şi singur). Teoretic o partidă durează până la două ore, dar jucat în doi am reuşit să câştigăm şi în 30 de minute. E adevărat, am avut noroc. Mult noroc. Este genul de boardgame în care totul, absolut totul, este împotriva jucătorului. Este un boardgame nu foarte prietenos, în care eşti mereu în tensiune, şi mai ales contratimp. Iar când ajungi să te bată nişte cartonaşe viu colorate...


Foarte frumos grafic, simplu fără a pierde din farmec. Desenat cu o eleganţă miniaturiala şi un aer de anii 20. The Roaring Twenties. În cutie găseşti opt zaruri (6 verzi, unul roşu, unul galben), cărţile de investigatori (16), Ancient Ones(8, inclusiv Cthulhu), 48 de Adventures şi 8 Other World Adventures, 76 cărţi mici (mythos, vrăji, item-uri comune şi unice, aliaţi) şi 144 de tokens (sanity, stamina, doom tokens, monştrii din lumea lui Lovecraft, etc). Plus un ceas de carton, care marchează trecerea turelor. Iniţial mi s-a părut teribil de complicat şi fără sens. După o partidă sau două ajungi să îl joci fără probleme, mult mai accesibil şi uşor de învăţat decât altele. Ceea ce mi s-a părut un mare plus, mai ales pentru un începător. 

Povestea din Elder Sign

Undeva în anii 20, într-un muzeu plin de antichităţi, unul dintre temuţii Ancient Ones ameninţă să vină în lumea noastră. O echipă de investigatori, folosind item-uri, vrăji şi rezolvând diverse aventuri, trebuie fie să îl oprească (adunând un număr de tokens) fie să îl învingă după ce The Ancient One şi-a făcut apariţia. Altfel - game over. Şi odată cu el întregul Univers. E o temă recurentă la Lovecraft, şi bine implementată aici. 

O partidă de Elder Sign

Reguli de bază

Foarte pe scurt. Deşi este genul de joc mai uşor de jucat decât de explicat. Fiecare primeşte un investigator random (cu item-urile şi capacităţile sale), se extrage tot la întâmplare un Ancient One din cei opt, se pun pe masă şase Adventure Cards. Poţi să alegi la fiecare tură dacă încerci să rezolvi o aventură, să te vindeci sau să cumperi cărţi ori tokens. Fiecare Adventure Card are un număr de task-uri, cu un număr de simboluri (terror, investigate, scroll, etc). Mecanica jocului este simplă. Cu cele şase zaruri standard, şi în anumite condiţii cu cele două speciale, trebuie să obţii numărul de simboluri al fiecărui task din aventură. Ai nevoie de două cranii şi un scroll, atunci din cele 6-8 zaruri trebuie să obţii exact asta sau mai mult. Zarurile care rezolvă task-ul sunt scoase din joc şi puse pe Adventure Card. Dai mai departe până când rezolvi aventura şi iei cartea, fiecare având un număr de puncte. Puncte care sunt folosite în joc pentru a cumpăra items, spells sau tokens. Pe care le câştigi şi la rezolvarea aventurii. Dacă nu reuşeşti - factorul aleator e destul de mare, fiind până la urmă zaruri - aştepţi tura următoare şi te rogi să ai mai mult noroc sau unul dintre colegi să rezolve aventura în locul tău. Există şi destui monştri, care sunt puşi pe Adventure Cards în anumite momente ale jocului, şi pot simplifica sau, dimpotriva, pot face rezolvarea imposibilă. Poţi folosi vrăji şi items pentru a da din nou sau a schimba un zar sau mai multe. Sigur că lucrurile sunt mult mai complicate, există reguli secundare şi excepţii, dar în mare acesta este esenţialul. Ţi-ai terminat tura, ceasul avansează cu trei ore, iar la miezul nopţii se întâmplă ceva. Foarte neplăcut.




The Ancient One comes at Midnight

La fiecare a patra tură vine miezul nopţii. Se trage o carte Midnight, care adaugă un monstru sau mai mulţi în joc, penalizează jucătorii, blochează din zaruri. Tot atunci se adaugă câte un doom token pe cartea Ancient One, iar când se strânge numărul de doom tokens (între 11 şi 15) acesta intră în joc. Şi atacă. Pentru a-l împiedica să intre în muzeu şi în lumea reală trebuie să strângi un număr de seals, tokens speciale, ce pot fi cumpărate sau plătite cu punctele obţinute din aventurile câştigate. Dacă nu îl opreşti, atunci se intră în faza a doua, când lupţi direct cu Ancient One, iar numărul de doom tokens reprezintă viaţa. 


Fiecare Ancient One are la rândul său un task, o suită de simboluri, pe care trebuie să le obţii cu zarurile standard şi speciale. Reuşeşti, i-ai scăzut din viaţă. Nu, ceasul avansează şi la miezul nopţii eşti din nou atacat. Ceea ce poate însemna să pierzi stamina sau sanity sau să discardezi tokens ori cărţi. În general să pierzi. Ceva. Din experienţa redusă pot spune că este esenţial să îl opreşti înainte să vină, altfel totul devine greu. Mult mai greu. Şi de regulă eşti înfrânt. Felicitări, Ancient One a distrus Universul. 

Elder Sign este până acum cel mai interesant boardgame pe care l-am încercat. Combinaţia de strategie şi joc de zaruri, universul Lovecraftian cu nenumărate detalii pe care eşti tentat să le treci cu vederea (şi ar fi păcat), grafica atent realizată, textele de pe cărţi, combinând teroarea cu umorul negru, accesabilitatea şi uşurinţa de a-l învăţa şi juca, toate îl fac o alegere excelentă pentru primul boardgame. Sper să iau şi eu unul în curând. Mai ales că se poate juca şi de unul singur, aşa că nu aş recurge la socializare forţată. Excelent, recomandat. 

Poate fi cumpărat de la GamesStop, unde găsiţi şi o parte din Arkham Horror, şi, cred, noua apariţie Mansions of Madness. Plus MTG, WOW, Memoir 44, Axis and Allies şi multe, multe altele. 

6 comments:

Jovi said...

Interesant jocul si descrierea. Timp sa ai...
Eu tot caut un joc de cultura generala (in romana) de jucat la intalnirile cu prietenii. Am vazut ceva asemanator acum cativa ani, dar in limba franceza si sper sa gasesc si in varianta de lb romana :)

Cinabru said...

In limba romana chiar nu-mi aduc aminte sa fi vazut ceva. O sa intreb cand ma mai duc pe la GamesStop, ei chiar stiu tot ce misca in domeniu, si iti dau un mail daca aflu ceva. In engleza ar fi multe.

LaviniaRS said...

Super!... Mi-e foarte dor de un joc, desi sunt si eu incepatoare ca tine, nu cunosc f multe jocuri, dar imi plac mult. Jocuri mi-as lua, dar nu as avea cu cine sa le joc :)), asa ca daca se intampla vreodata sa ramai in pana de prieteni/colegi de joc, eu sunt disponibilaaa :)

Cinabru said...

Te cred, deja si mie mi s-a facut pofta. Si au trecut doar trei zile de la ultimul Elder Sign. Imi pare rau ca nu il pot lua acum, cred ca il jucam de unul singur cu orele. Am putea sa ne strangem odata la GamesStop, eventual inchiriem o masa. Si cu ocazia asta sa ne si revedem. Daca este ceva te anunt din timp.

Alin said...

Ăsta-i un soi de Arkham Horror lite?

Cinabru said...

Exact, cred ca aceasta este cea mai buna descriere. Pastreaza cei 16 investigatori si cei 8 Elder Ones din Arkham Horror (jocul de baza), dar in rest reduce si simplifica totul. Nu mai ai checks, trebuie sa faci serii de simboluri, ai mult mai putine carti, mai putine creaturi, cartile de mythos sunt acum midnight. Dar in mare este un Arkham Horror lite, foarte inspirata sintagma. Dar e foarte bun.

Post a Comment

Share This