Colectia Literatura editata de Cotidianul a revenit dupa o lunga asteptare, intr-o lunga vara fierbinte, cu numarul 40 - Knut Hamsun, Foamea. Romanul de debut care l-a propulsat pe Hamsun ca una dintre marile personalitati ale literaturii secolului XX, adevarata locomotiva care a adus sau readus in atentia lumii cultura nordica, laureat la Nobelului pentru Literatura in 1920, iar mai tarziu condamnat moral pentru convingerile sale national-socialiste. Doar varsta inaintata si cariera sa literara au impiedicat un laureat al Premiului Nobel sa ajunga in fata instantei.
Dar dincolo de personalitatea sa controversata, Hamsun este un caz ciudat dintr-un motiv cat se poate de simplu. De fapt, doua. Primul ar fi ca nici o alta carte nu a mai avut forta si greutatea volumului sau de debut, scriitorul parand ca a dat sinteza talentului sau aici, fara a mai reusi acelasi nivel indiferent de subiect si timp. Al doilea motiv, si pentru cel mai interesant, este ca Hamsun a fost si primul care a lansat ca tema centrala "foamea".
Foamea - romanul esential pentru Hamsun
Scriere cu puternice accente autobiografice, cu accente naturaliste puternice (care au ajutat la succesul cartii), este povestea "aventurilor" unui alter-ego al lui Hamsun, un tanar potential scriitor, sarac, rusinat pana la obsesie de saracia sa, infometat, fara locuinta, fara bani, amanetandu-si tot ce are (incercand chiar sa isi vanda nasturii si ochelarii), torturat de foame. Egocentric si arborand o falsa demnitate, nevoit sa isi paraseasca mizera camera inchiriata, din lipsa banilor, eroul nostru se preumbla famelic pe strazile din Christiania (Oslo), meditand febril la un viitor articol care ii va aduce cu siguranta macar zece coroane, in timp ce nu are nici macar cativa ore pentru paine. Amaneteaza tot ce poate, incearca sa se angajeze in slujbe ridicole, mizere (respins de fiecare data), scrie cu un bot de creion pe o murdara banca de parc, isi "ataca" pe rand prietenii in speranta unui imprumut, se perinda prin redactii in speranta unui avans. Se lasa chiar arestat, pretextand a doua zi ca este un jurnalist de succes care si-a uitat cheile dupa o seara de petreceri, in timp ce priveste tremurand la micul dejun gratuit oferit colegilor de celula. Ajunge chiar sa ceara dintr-o macelarie un oscior cu carne invechita, "pentru cainele meu", os pe care il roade cu furie intr-un gang.
Mitoman, egocentric, isi construieste o imagine triumfala, pentru a nu recunoaste nici macar o clipa ca este sarac lipit si mort de foame, iar ideea de a cere mila celorlalti il sufoca. Are chiar curajul unor avansuri amoroase, incheiate printr-un esec senzual previzibil. Isi joaca rolul si fata de straini, se prezinta ca un mare scriitor, un filosof celebru, o personalitate, inventeaza strazi, persoane, averi, intamplari, intr-un edificiu paranoic inspaimantator. In final, satul sa tot depinda de imprumuturi si plati mizerii, paraseste Christiania la bordul unui vas, angajat ca om bun la toate.
Povestea nu este neaparat speciala, iar unele dintre gesturile si iesirile personajului sunt gratuit-teatrale, dar ceea ce a stupefiat este acribia cu care Hamsun descrie foamea, cu minutiozitatea unui cercetator care a descoperit o noua boala. Febra, lesinul, starile de absenta sau dimpotriva de hiperactivitate, halucinatiile, durerile de cap si stomac, senzatia de sfarseala… Magistral. Un personaj care frizeaza schizofrenia din cauza mizeriei, construind povesti in care ajunge sa creada, si totusi Hamsun are inspiratia de a nu-l tranforma intr-un cliseu. Un roman modest ca numar de pagini, dar urias.
Dar dincolo de personalitatea sa controversata, Hamsun este un caz ciudat dintr-un motiv cat se poate de simplu. De fapt, doua. Primul ar fi ca nici o alta carte nu a mai avut forta si greutatea volumului sau de debut, scriitorul parand ca a dat sinteza talentului sau aici, fara a mai reusi acelasi nivel indiferent de subiect si timp. Al doilea motiv, si pentru cel mai interesant, este ca Hamsun a fost si primul care a lansat ca tema centrala "foamea".
Foamea - romanul esential pentru Hamsun
Scriere cu puternice accente autobiografice, cu accente naturaliste puternice (care au ajutat la succesul cartii), este povestea "aventurilor" unui alter-ego al lui Hamsun, un tanar potential scriitor, sarac, rusinat pana la obsesie de saracia sa, infometat, fara locuinta, fara bani, amanetandu-si tot ce are (incercand chiar sa isi vanda nasturii si ochelarii), torturat de foame. Egocentric si arborand o falsa demnitate, nevoit sa isi paraseasca mizera camera inchiriata, din lipsa banilor, eroul nostru se preumbla famelic pe strazile din Christiania (Oslo), meditand febril la un viitor articol care ii va aduce cu siguranta macar zece coroane, in timp ce nu are nici macar cativa ore pentru paine. Amaneteaza tot ce poate, incearca sa se angajeze in slujbe ridicole, mizere (respins de fiecare data), scrie cu un bot de creion pe o murdara banca de parc, isi "ataca" pe rand prietenii in speranta unui imprumut, se perinda prin redactii in speranta unui avans. Se lasa chiar arestat, pretextand a doua zi ca este un jurnalist de succes care si-a uitat cheile dupa o seara de petreceri, in timp ce priveste tremurand la micul dejun gratuit oferit colegilor de celula. Ajunge chiar sa ceara dintr-o macelarie un oscior cu carne invechita, "pentru cainele meu", os pe care il roade cu furie intr-un gang.
Mitoman, egocentric, isi construieste o imagine triumfala, pentru a nu recunoaste nici macar o clipa ca este sarac lipit si mort de foame, iar ideea de a cere mila celorlalti il sufoca. Are chiar curajul unor avansuri amoroase, incheiate printr-un esec senzual previzibil. Isi joaca rolul si fata de straini, se prezinta ca un mare scriitor, un filosof celebru, o personalitate, inventeaza strazi, persoane, averi, intamplari, intr-un edificiu paranoic inspaimantator. In final, satul sa tot depinda de imprumuturi si plati mizerii, paraseste Christiania la bordul unui vas, angajat ca om bun la toate.
Povestea nu este neaparat speciala, iar unele dintre gesturile si iesirile personajului sunt gratuit-teatrale, dar ceea ce a stupefiat este acribia cu care Hamsun descrie foamea, cu minutiozitatea unui cercetator care a descoperit o noua boala. Febra, lesinul, starile de absenta sau dimpotriva de hiperactivitate, halucinatiile, durerile de cap si stomac, senzatia de sfarseala… Magistral. Un personaj care frizeaza schizofrenia din cauza mizeriei, construind povesti in care ajunge sa creada, si totusi Hamsun are inspiratia de a nu-l tranforma intr-un cliseu. Un roman modest ca numar de pagini, dar urias.
14 comments:
N-am citit tot articolul pentru ca nu vreau sa stiu ce se intampla in carte. :) Am vazut insa ca tot mai multi cititori au devorat deja cartea asta, poate si pentru ca e asa subtirica. La mine insa mai are ceva de asteptat. Ma intorc in alte secole. :) O sa recitesc articolul dupa ce o voi fi citit-o si eu.
Este clar cea mai buna creatie Hamsun, mult peste Pan, Victoria sau Copii ai timpului lor (cred ca atat s-a tradus la noi). Este genul de carte pe care o tot recitesti. Magistrala. Incearca sa iti faci timp pentru ea cat mai repede.
Mi-am luat si eu cartea lui Hamsun, desi sigur am citit-o in adolescenta impreuna cu toate cartile sale traduse in romana. Stiu ca imi placea mult Hamnsun si imi amintesc ce dezamagit am fost cand am aflat de simpatiile sale naziste
Straniu este ca Hamsun, spre deosebire de altii, a fost chiar national-socialist cu adevarat, nu din interes sau calcule meschine. Chiar a crezut in Hitler, chiar i-a regretat moartea, ceea ce este straniu pentru o frumoasa inteligenta. Aerul totalitar al epocii, pesemne... Ceea ce nu il face un scriitor mai putin talentat.
Domnule cinabru incercati sa fiti un pic mai profund nu pro - fund. Un borscoi
Pentru anonim (cata originalitate) : incercati sa aveti un umor de calitate. Daca puteti.
Stimate Domnule Cinabru,
Tot respectul pentru ceea ce faceti cu timpul dumneavoastra liber numai ca incercati daca se poate sa nu va europenizati discursul doar de dragul de a fi placut ( a se vedea raspunsul marca inregistrata acordat lui flo). Cat despre umorul meu original sunt o fantana nesecata atunci cand sistemul imi da ocazia.
Stimate domnule Anonim
Nu este vorba de o "europenizare" a discursului, si macar aici, pe blogul personal, imi permit "luxul" de a spune ce gandesc. Si se pare, dupa comentariul dv, ca m-am inselat in privinta dv. Va astept si pe viitor comentariile si va multumesc pentru vizita. N-am inteles exact despre ce sistem este vorba.
P.S. : ar fi mai bine daca ati folosi alt pseudonim, desi inclin sa cred ca va voi recunoaste si pe viitor stilul.
"Generatia noastra nu a avut parte de un razboi mondial sau de o criza mondiala, dar purtam un mare razboi al spiritului. O mare revolutie impotriva culturii. Marea depresie o reprezinta vietile noastre. Suferim de o depresie a spiritului" - Chuck Palahniuk - Fight Club
Suntem invatati sa gandim fals, sa mancam fals,sa respiram fals iar falsitatea omeneasca e ridicata la rang de virtute. Se numeste diplomatie. Sistemul draga domnule Cinabru este format din mafioti care se numesc in termeni democratici politicieni, din camatari care in aceiasi termeni se numesc bancheri din ipocriti si lasi care sunt oameni de cultura, din tarfe care admira la bosorogul langa care stau sufletul, si nu in ultimul rand din destepti care considera ca e mai comod sa incadreze oamenii dupa clisee decat sa gandeasca singuri.
Foarte corect, stimate domn, foarte corect. Ma bucur sa vad ca il citati pe Palahniuk, a inteles si a spus mai multe decat liderii de opinie consacrati. Poate ca in fapt, ca in Fight Club, ajungem sa preferam falsul pentru ca, desi creator al unui univers schizoid, ne face sa ne simtim in siguranta.
Nu gasesc nimic ce ar putea fi contrazis in ceea ce spuneti. Iar intre democratia ideala si ceea ce traim noi, diferenta este ingrozitoare. Si atunci cauti sa te ascunzi si sa nu te gandesti. Iar cultura, stimate domnule Anonim, devine atunci, un pacate, un paleativ.
Astept cu nerabdare viitoarele dv comentarii si va multumesc.
Foamea e inceputul. Stai sa vezi Pan, Victoria, Sfarsit de capitol, Rodul pamantului. Poate si Mistere...
Am spus si la inceput ca Foamea ramane pentru mine cea mai buna creatie Hamsun, mult peste toate celelalte. Nu am mai regasit aceeasi forta narativa mai tarziu, poate sunt prea subiectiv. Dar in Foamea Hamsun este chiar un animal al scrisului, superb. Ulterior, a fost prea "scriitor profesionist".
cea mai ...cea carte, cel mai cel roman! de nu l-am citit mai demult de 3-4 ori..oho, deosebit roman!
n-ai cumva pasajul acela de 2 pagini in care descrie personajul feminin "extraterestru" pe care-l zareste pe-o strada din Christiania? caci nu mai am cartea..
Genul de carte pentru care nu ti-e teama sa folosesti termenul "capodopera". Geniala.
Post a Comment